Dagligvarebutikk tar opp kampen mot uærlige kunder – krever depositum for vogner og kurver

Grossererfru Guri Malla, moren til den lokalkjente Rima-kjøpmannen Jahn-Jan Hjelmert Malla ved Kardemoen i Uggereit, har tatt affære mot tyveri og uærlige kunder som har plaget sønnens dagligvarebutikk de siste månedene. Et økende antall kunder har begynt å tyvlåne handlekurver og vogner fra butikken, og dette har ført til frustrasjon og problemer for mor Guri. Nå har hun bestemt seg for å sette inn nye tiltak for å bekjempe denne uærlige adferden.

Gammelfru Malla har sett seg nødt til å gripe inn mot uærlige kunder som har begynt å stjele handlekurver og vogner fra sønnens butikk. Den høye prisen på poser har ført til at flere kunder har valgt å ta med seg kurver og vogner ut av butikken og til sine biler. Noen har til og med brukt både kurver og vogner helt hjem. Fru Malla føler at det ikke er nok at kundene bringer tilbake kurvene ved neste handletur, og derfor har hun bestemt seg for å reagere skarpt.

Etter å ha funnet handlekurver og vogner utenfor folks hus og i oppganger i Kardemoen-området, har Malla bestemt seg for å innføre nye tiltak mot tyveri og uærlige kunder. Tidligere forsøk på å fjerne kurver og vogner helt fra butikken har bare ført til klager, så nå har hun kommet opp med en ny løsning for å bekjempe problemet på en mer effektiv måte.

Dette er et av de husene Guri Malla mener å ha beviser for at har stålet fra “hennes” Rima- butikk. Vel og merke er det ingen vogner på utsiden, men hun mener at ettersom gardinene er trukket for, er det naturlig å tenke at det kan være oppbevart stjålne handlekurver innenfor.

Nye tiltak mot uærlige kunder

I et forsøk på å stoppe tyveriet av handlekurver og vogner har den selvutnevnte og pensjonerte grossererfruen innført en manuell løsning, med en bu kundene må inn i. Her signeres en ansvarsavtale og et “symbolsk” beløp som må reserveres på kundenes Visa-kort. For å få utlevert en handlekurv må kunden godta og reservere ikke mindre enn kr. 1270,- ,mens for en handlevogn må det reserveres 4750,-  kroner. Reservasjonen slettes så snart Guri Malla har mottatt et bildebevis på MMS, som viser at handlekurven eller vogna ikke er igjen i kundens bil eller utenfor kundens hjem.

Denne nye løsningen har blitt møtt med blandede reaksjoner fra kundene, men fru Malla er fast bestemt på å ta opp kampen mot uærlige kunder og tyveri i “sin” butikk. Med disse nye tiltakene håper hun å kunne gjenopprette ro og orden i butikken, samtidig som hun sikrer at kundene behandler hennes eiendeler med respekt og ansvar. På tross av sønnens noe lunkne mottakelse og kundenes tydelige protester står mor Malla står fast i sin beslutning om å bekjempe tyveri og uærlige kunder i butikken. Med nye tiltak på plass og et symbolsk beløp som må reserveres på kundenes Visa-kort, håper hun å kunne løse problemet og skape en bedre handleopplevelse for alle involverte parter.

– Tyveri er et alvorlig problem som ikke bør tolereres, sier grossererfruen og tar nå affære for å sikre at hennes butikk forblir et trygt og respektfullt sted å handle. – Ordningen er allerede igang, og blir ved til det ikke er noen kunder igjen, presiserer fru Malla.

Facebook
Twitter